Świętokrzyski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej obejmuje wsparciem pracowników przedsiębiorstw społecznych i podmiotów ekonomii.
25 marca Specjalista ds. reintegracji społecznej i zawodowej p.Zofia Nikodem- Pyrek przeprowadziła warsztaty dla potencjalnych pracowników nowo powstającego przedsiębiorstwa w Jędrzejowie, punktu gastronomicznego “Kotlet w bułce”. Wykorzystano prezentację multimedialną oraz film edukacyjny „Kompetencje miękkie, czyli co pracodawcy cenią najbardziej”. Aktywizujące ćwiczenia, pomogły uczestnikom zajęć w zdobyciu umiejętności odróżniania kompetencji miękkich (osobowościowych, społecznych i menedżerskich) od kompetencji twardych. Poznano oczekiwania współczesnych pracodawców, definicję kompetencji twardych i miękkich oraz to, że kompetencje miękkie są bardzo cenione w pracy. Przykładami ich są: komunikatywność, umiejętność współpracy, mobilność, elastyczność, chęć podnoszenia kwalifikacji, kreatywność, terminowość, odporność na stres, zarządzanie czasem, poszukiwanie rozwiązań. Kompetencje twarde, w odróżnieniu od miękkich to cechy konkretne, mierzalne, niezbędne do wykonywania danej pracy. Można je potwierdzić dyplomami, certyfikatami, świadectwami. Do tej grupy kompetencji zaliczamy przede wszystkim posiadaną wiedzę i umiejętności. Cechy te podlegają możliwości rozwoju poprzez naukę, udział w szkoleniach i kursach, a także pracę na danym stanowisku. Przykłady to znajomość języków obcych, wiedza specjalistyczna, umiejętność obsługi programów/ komputera/pakietu MS Office, posiadanie prawa jazdy i inne. Dla pracodawcy ważne są nasze kompetencje osobiste, mające wpływ na jakość pracy. Są związane z samodzielną realizacją wykonywanych zadań. Wyróżniamy tu: elastyczność, gotowość do podnoszenia kwalifikacji, kreatywność w rozwiązywaniu problemów, inteligencję emocjonalną, sumienność w dążeniu do rezultatów, zdolność do podejmowania decyzji. Równie istotne są: umiejętne planowanie, terminowość, odpowiedzialność, samodzielność, zaangażowanie, podejmowanie inicjatywy, wytrwałe poszukiwanie rozwiązań, zarządzanie sobą i czasem, takt i wysoka kultura osobista, podejmowanie dodatkowych działań.